افتتاحیه‌ سینمای خصوصی برج آوانگارد ولنجک

یک سینمای خانگی حرفه ای در لابی برج لوکس آوانگارد واقع در ولنجک – این سینما که آرشیتکت آن جناب آقای مهندس افشین حجت بوده است؛ دارای سینمایی در لابی خود می باشد که با قابلیت آکوستیک و ساندپروف صدا و بهینه سازی تصویر تجربه فوق العاده جذابی را برای تماشای فیلم و بازی کردن، برای اهالی این برج لوکس به ارمغان آورده است.

سینمای خانگی خصوصی ویلای نیلوفر آبی در لواسان

سینمای خصوصی خانگی حرفه ای ساختمان لوکس نیلوفر آبی مجهز به صدای دالبی و بالاترین کیفیت تصویر آکوستیک و ساندپروف صدا بهینه سازی صدا و تصویر قابلیت اتصال به انواع کنسول های بازی و گیرنده ها مکان پروژه: لواسان طراحی و اجرای سینما: کدالی

سینمای خانگی خصوصی در ویلای لواسان

پروژه سینمای خصوصی در ویلای لوکس لواسان یک سینمای تمام عیار در خانه، ویلا و یا مجتمع مسکونی شما با بالاترین کیفیت صدا و تصویر هیجان سینمای خصوصی شما را متحیر خواهد کرد. آرشیتکت: گروه طراحی آزاده عزیزی سینمای خصوصی: شرکت کدالی http://codalico.com https://pkico.ir

00:22 / 01:00 کدالی در نمایشگاه میدکس 2020

حضور شرکت کدالی طراح و مجری انواع سینمای خصوصی خانگی در نمایشگاه میدکس 2020 ما سینما را به نمایشگاه هم آوردیم. سینما را به خانه خود بیاورید. کدالی codalico.com

پرده های ضد نور سینمای خصوصی

پرده های ضد نورسینمای خصوصی نور را فقط از پروژکتور می پذیرند و نور هایی که از جهات دیگر تابیده می شوند مانند نورهای سقفی یا نورپنجره را بازپس می زنند .این عملکرد باعث افزایش نورپرده و کاهش میزان شسته شدن رنگ ها توسط نور مزاحم می گردد ورنگهای دقیق تری بازسازی می شوند.معمولا در دونوع تکنولوژی تولید می شوند نوع اول برای پروژکتورهای معمولی است که نور را از روبرو می تابانند و نوع دیگر برای پروژکتورهای برد کوتاه است که نور را از زیر پرده می تابانند در نوع دوم از کریستال هایی در صفحه نمایش استفاده میشود که نور را مستقیما به چشم بیننده انعکاس می دهند و نور های دیگر که از سقف یا از جهات دیگر به صفحه نمایش برخورد می کند باز می تاباند.

پروژکتور سینما خانگی

انتخاب پروژکتور سینما خانگی

برای انتخاب پروژکتور سینما خانگی آیتم های ذیل تایین کننده هستند:

Projector brightness

Brightness با معیار ANSI Lumens قابل ارزیابی است و هر چه بیشتر باشد پروژکتور سینمای خانگی نوردهی بالاتری دارد برای انتخاب Brightness مناسب باید به چند سوال پاسخ دهیم.

آیا میزان نور در محیط سینما خانگی قابل کنترل است؟

بهترین نتیجه بدون در نظر گرفتن میزان نور دهی پروژکتور در سینما خانگی بدون نور مزاحم حاصل میگرد.اگرچه همیشه نمیتوان نور مزاحم را کنترل کرد میزان نوردهی پروژکتور خانگی به میزان افزایش نور باید افزایش یابد.

سینماخانوادگی ما چقدر بزرگ است؟

هرچه سینمای خانوادگی ما بزرگتر به طبع پرده سینمای خانگی بزرگتر و فاصله نصب پروژکتور خانگی تا پرده نمایش بیشترمیشود که در این حالت ما نیاز به پرورکتور خانگی با Brightness بیشتر برای سینمای خصوصی هستیم.

Projector resolution

رزولیشن میزان پیکسل تشکیل دهنده تصویر است به عنوان مثال1920*1080 به معنی 1920 ردیف در 1080 پیکسل میباشد هرچه میزان رزولیشن بالاتر باشد تصویر دیده شده در سینمای خصوصی با جزئیات بیشتری خواهد بود.سوال مهم این است که چه مقداررزولیشن برای سینما خانگی مناسب است؟جواب صحیح این که هر چه رزولیسن بالاتر،شفافیت وجزئیات بیشتر، ولی باید دقت کرد که محتوی برای آن رزولیشن در دسترس باشد.

Aspect ratio

Aspect ratio نسبت طول به عرض صفحه نمایش سینمای خانگی است معمولا این نسبت 16 به 9 میباشد که برای تماشای برنامه های تلویزیونی در سینما خانگی مناسب است.اگر برای فیلم های روی پرده سینما و فیلم های هالیوودی برنامه ریزی میکنیم پرده هایی با نسبت2.35 به 1 برای سینما خصوصی مناسب است

Contrast ratio

به میزان فاصله رنگ سیاه تا سفید و یا به اصطلاح میزان شیدهای رنگ مشکی اطلاق میشود که هر چه بیشتر باشد تصویر دیده شده در سینما خانوادگی جزئیات رنگ بیشتری دارد

Noise

پروژکتورها به علت داشتن فن از خود صدا تولید میکنند که  اگر نزدیک به گوش شنونده باشد در سینمای خانوادگی مشکل ایجادمی کند ونیاز به انتخاب پروژکتور با صدای نویز کمتر میباشد.

Lamp life

اگر از پروژکتورهای لامپی برای سینمای خصوصی استفاده میکنیم باید بدانیم بعد از چندین هزار ساعت میزان نوردهی پروژکتور خانگی کاهش و نیاز به تعویض لامپ میباشد

 

سینمادرمشاعات ساختمان مسکونی

Hdmi وHdmi Arc چیست و چه کاربردی در سینما خانگی دارد

Hdmi در سال 2002 رونمایی شد و در سال 2004 در لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت.

Hdmi راه ساده ای برای ارسال تصویر و صدا دیجیتال در سینمای خانگی با کیفیت بالا از منابع مختلف مثل کنسول های بازی و گیرنده های دیجیتال به پروژکتور،آمپلیفایر،ساندبار و تلویزیون میباشد.وقتی Hdmi معمول شد کم کم اتصالات دیگر مثل Scart وComponent video کمرنگ شدند.

Hdmi در طی سالیان ورژن های مختلفی را ارائه داد که از آخرین ورژن ها میتوان به Hdmi2.1 نام برد که فرمت ها جدید Audio وVideo را مثلHDR,4k,3d,8k را پشتیبانی میکند.

در سال 2009،Hdmi Arc به عنوان بخشی از Hdmi 1.4 معرفی شد و از آن به بعد در ورژن های دیگر تعبیه گردید.

تصور کنید بلوری پلیر،کنسول بازی و گیرنده دیجیتال از طریق HDMI به سیستم سینماخانگی شما متصل شده باشد و یا سیستم سینماخصوصی شما به اپلیکیشن هایی از جمله آپارات مجهز باشد و شما نمیخواهید از اسپیکرهای تعبیه شده در پروژکتور استفاده کنید،پیش از این شما میبایست از کابل اپتیکال استفاده میکردید و پروژکتور را به پروسسور و یا ساند بار متصل میکردید و هم اکنون توسط Hdmi Arc میتوان از همان کابل Hdmi که صدا و تصویر را به پروژکتور انتقال میدهد برای انتقال برعکس صدا از پروژکتور به پروسسور استفاده نمایید.

سینمادرمشاعات ساختمان مسکونی

نکاتی که در انتخاب پرسسور صدا و تصویر باید دقت شود

نکاتی در انتخاب پروسسور تصویر و صدا

معمولا در سینمای خصوصی از رسیور صدا و تصویر استفاده میشود که پروسسور و آمپلی فایر در یک شاسی میباشدو به عنوان مغز اصلی سینماخانگی است ولی نسبت به پری پروسسر ها ضعف دارند و ازجمله معایب آن میتوان به گرم شدن بیش از حد (البته در تقویت کننده های کلاس d این مشکل را حدودی مرتفع گردیده است) و توانایی پایین تر نسبت به پری پروسسورها در تغذیه اسپیکرها دارند ولی مزیت رسیورها نسبت به پری پروسسورها قیمت آنهاست،مزیت دیگر پری پروسرها این است که شما میتوانید پرسسور را ارتقاع دهید ولی آمپلی فایر ها ی خود را داشته باشید چون اینها در یک شاسی نمیباشند.

نکاتی که در خرید پری پروسسرها و رسیورها باید دقت شود

ورودی و خروجی

پرسسورهای جدید مجهز به HDMI 2.0 میباشند که میتوانند محتوی 4K/UHD را از خود عبور دهند و به صفحه نمایش انتقال دهند

اگر بخواهیم محتوی با فرمت HDR 10 را انتقال دهیم نیاز به این داریم که HDMI ورژن 2.a باشد

روشی را اتخاذ کنید تا متوجه شوید HDMI شما تا چند گیگا بیت را ساپورت میکند 10 تا 18Gbps پهنای باند مناسبی میباشد

HDMI در پنل جلویی پرسسور میتواند در اتصال فوری دوربین و کنسول بازی کمک میکند

مناسب است پرسسور دو خروجی HDMI داشته باشدیکی برای تلویزیون و دیگری برای پروژکتور یا اتصال به تلویزیون دیگر در ناحیه ای متفاوت

  • بعضی از پرسسورها دارایT HDbase میباشند که برای اتصال به HDMI با طول بیشتر میباشد
  • بعضی از پرسسورها دارای Asynchronous Usb هستند که برا ی Hi-Res Audio مناسب است

اگر منابع دیگری داشتید که نیاز به ورودی های دیجیتال یا کواکسیال باشد به این موضوع دقت شود

 

{“type”:”block”,”srcIndex”:0,”srcClientId”:”97d08826-23c8-437f-97cb-a4f2a6f84d0e”,”srcRootClientId”:””}

{“type”:”block”,”srcIndex”:1,”srcClientId”:”7d6e5093-d905-4171-b0d7-439425133d50″,”srcRootClientId”:””}

تعداد کانال ها

اکثر پرسسورها 5 کاناله میباشند

پرسسورهایی که 7 کانال داشته باشند معمولا فرمتهای DTSX و Dolby Atmos 5.1.2 را پشتیبانی میکند

پرسسورهایی که 9 کانال داشته باشند معمولا فرمت ها یDTSX و Dolby Atmos5.1.4 را پشتیبانی میکند

پرسسورهایی که 11 کانال داشته باشد معمولا فرمت ها ی DTSX و Dolby Atmos 7.1.4 را پشتیبانی میکند

صدای فراگیر

پرسسورها ی جدید معمولا یکی از فرمت های Immersive Audio که معمولا با چند اسپیکردر سقف معنا پیدا میکند مجهز میباشد

معروف ترین فرمت Imerssive Audio دالبی اتمس میباشد،فرمت دیگر DTSX است

Auro 3d فرمت دیگری است که در بعضی از پرسسورها ساپورت میشود ولی محتوی زیادی برای آن تولید نشده است

پیشنهاد میشود در این مقطع زمانی از پرسسورهایی استفاده شود که حداقل 9 کانال را پشتیبانی کند تا فرمت 5.1.4 قابل اجرا باشد

Room Correction

یکی از امکاناتی که پرسسورها را متمایز میکند توانایی Room Correction   است که مشکلات آکوستیکی را تا حدودی مرتفع مینماید

بعضی از کمپانی ها مثل Anthem,Onkyo,Yamaha سیستم خود را برای Room Correction دارند بعضی دیگر کمپانی ها مثل MARANTZ از شرکت هایی دیگری مثلAudyssey و Dirac Live استفده میکنند

قابلیت شبکه

خروجی Ethernet برای پرسسورها از لحاظ کنترل از راه دور و متصل کردن آن به سیستم اتوماسیون اهمیت دارد

بعضی از پرسسورها دارای اتصال وایرلس برای استفاده از Apple Air Play و DTS Play-Fi میباشد

استفاده از دیگراز Ethernet  اتصال به سرورهای DNLA برای استفاده از محتوی داخل هارد دیسک میباشد

امکان وایرلس و Multi Room

بسیاری از پرسسورها دارای Zone  ها ی متعددی میباشد که امکان ارسال صدا و تصویر را به ناحیه های متفاوت میدهد

امکان وایرلس در پرسسورها امکان ارسال صدا بدون سیم را میدهد مثلا Denon سیتم خود را به نام HEos را دارد که تنها با تجهیزات خود کار میکند

برندهای دیگر مثل Onkyo از فرمتهای دیگری از شرکتهای دیگر استفاده میکند مثل Google cast, Apple airplay و Dts play-Fi

اگر از Bluetooth استفاده میکنید به دنبال Aptx باشید که کیفیت بیشتری دارد

بسیاری از پرسسورها از سرویس های ابری برای پخش موسیقی استفاده میشود

ورودی های آنالوگ

اگر از تجهیزات امروزی استفاده میکنید نیاز به ورودی های آنالوگ مثل Component و composite ندارید

به طور مثال اگر از Vinyl Record یا صفحه استفاده میکنید مطمئن باشید ورودی Phono داشته باشید

سینمادرمشاعات ساختمان مسکونی

اسپیکرهای سینمایی اکتیو یا پسیو،کدام را انتخاب کنیم

 

دراسپیکرهای سینمایی اکتیو، کراس اور آنها از سیگنال تقویت نشده تغذیه میشود بعد از جدا سازی فرکانسها برای درایورهای مختلف اسپیکر،سیگنال به آمپلیفایر تحویل داده میشود و خروجی آن به درایور های مختلف اسپیکر میرود.

در اسپیکرهای سینمایی پسیو سیگنال تقویت شده به اسپیکر داده میشود و اسپیکر توسط سیم پیچها،خازنها وغیره سیگنال را تفکیک میکند و به درایور های مختلف میدهد.

هر کدام از رویکردهای بالا در طراحی اسپیکر مزایا و معایبی دارد .بطور مثال در اسپیکرهای پسیو اختیار انتخاب آمپلی فایر و تعویض و ارتقاء آن با شماست و در حالت اکتیوامپ برای اسپیکر شما طراحی شده و قابل تغییر نمیباشد ولی امکان دارد بهروری اسپیکر در حالت اکتیو چون امپ ها انتخاب شده اند بالاتر باشد.

اسپیکر پاور چیست؟

گاهی اوقات اسپیکر اکتیو و پاور اشتباه تعریف میشوند،اسپیکر پاور به اسپیکری گفته میشود که امپ آن داخل جعبه اسپیکر باشد،این اسپیکر میتواند پسیو یا اکتیو باشد،پاور بودن اسپیکر این امکان را میدهد تا اسپیکر قابل حمل گردد و راه اندازی و نصب آن آسان تر باشد.

سینمادرسالن اجتماعات

رویکردهای متفاوت در طراحی اسپیکر

رویکردهای متفاوت در طراحی اسپیکر
Dome Tweeter Speakers
در بازار خانگی و در استدیو های ضبط به وفور دیده میشود.معمولا حساسیتی ما بین 96 تا 97 دی بی با یک وات در فاصله یک متر دارند،بطور مثال اگر با 20 وات تغذیه شوند حداکثر 97 دی بی در 4 متر در تئوری میدهند، مقدار واقعی خروجی 6 دی بی پایین تر از 97 دی بی میباشد.در سینمای خانگی ما معمولا به شدت صدای بالا تا 5/3 کیلو هرتز داریم که با این گونه توییتر ها تامین نمیشود.
Hf Compression Driver Loud Speaker
حسلسیت آنها در حدود 117 دیبی با یک وات در فاصله یک متر است،در 4 متر 105 دی بی میتوان خروجی داشت،با 10 وات میتوان 115 دی بی شدت صدا باز سازی کرد.
مقدار کم مشکلات حرارتی در خروجی شدت صدا و قابلیت جهت دهی در فرکانس های بالا باعث شده کمپرسور درایورها دست بالا را در اجزای اسپیکرهای سینمایی داشته باشند.
معمولا در دو رویکرد در این طراحی وجود دارد
• Horn Loaded Speakers
• Coaxial or DualConcentric speakers
از مزیت های طراحی اسپیکر به این شیوه میتوان به توانایی بیشتر در جهت دهی صدا در کراس اور و افزایش توانایی درایو کردن در فرکانس های بالاتر با توجه به ابعاد درایور نام برد.
Tannoy از اولین اسپیکر ها با رویکرد Dual Concentric است.
Ribbon Loud Speakers
ریبون ها در تمام سطح خود توانایی خروج امواج را دارند،ریبون های کمی میتوان پیدا کرد که شدت صدای بالایی داشته باشند،هر چه سایز آنها افزایش یابد شدت صدای خروجی زیاد میشود ولی به همان میزان در جهت دهی صدا دچار مشکل میشوند.
از این نوع اسپیکر ها میتوان به BG وWisdom Audio نام برد.
Wide Band Drive Unit
معمولا حساسیتی در حدود 94 تا 98 دی بی با یک وات در یک متر دارند و با توانایی حداکثری 30 تا 50 وات.
از مشکل این اسپیکرها ابعاد بزرگ آنهاست
Electro Static Loud Speakers
این اسپیکرد ها برای صدای Vocal بسیار مناسب است که میتوان از Quad ESL57 به عنوان یکی از معروف ترین ها نام برد.
محدودیت های این رویکرد طراحی از جمله سطح پایین شدت صدا و جهت دهی صدای نا مشخص باعث شده گزینه مناسبی برای
اسپیکر سینمایی نباشد.